Klasické detektivky ve Středověku — Vlastimil Vondruška a jeho “Znamení Jidáš’

Znameni Jidas - Vlastimil Vondruska na Goodreads.comJe to má první kniha z tohle sérii (Hříšní lidé Království českého), která má asi 20 knih, a proto můj názor není úplně kompetentní. Nevím, jsou-li hrdiny ukazované  důsledně a mají-li vůbec nějaký vývoj charakteru.

Máme tu klasickou dvojku —  chytrého detektiva (Oldřich z Chlumu) a jeho věrného pomocníka (Ota), — klasickou vraždu v zamčeným pokoji, a také neméně klasický rozvrh, který nebudu vysvětlovat, aby neotrávit vám čtení. Celá akce se koná ve středověké Praze, že kdo zná Prahu dobře, bude se těšit popisy města. Já bohužel neznám, len jakž takž pamatuji Staré Město, a proto nemohla jsem si dobře představit scenérii.

Řekla bych, že kniha je dost dobře vyvážená: tajemství, intriky, láska a sex (který raději bych neměla, však mám názor, že o takových věcech mělo by se psát, jen pokud nedá se tomu vyhnout).

Ale nemohla jsem neporovnávat do Jméno růži Umberto Eco, které jsem přečetla v nádherným překladu do ruštiny. Myslím tím jazyk. V Znamení Jidáš vůbec neměla jsem pocit, že jedná se o Středověku —  všichni mluví normální, současnou češtinou. Kdyby dát hrdinům místo mečů pistole, místo koní auta, a místo dopisů emaily, tak nikdo by se nepoznal, že se nejedná o naše časy.

Leave a Reply

